SPOTKANIE Z AKTUARIUSZKĄ W RAMACH PROJEKTU “IGNITE”

8 października 2021 r. w naszej szkole odbyło się pierwsze w roku szkolnym 2021/2022 spotkanie w ramach projektu IGNITE. Projekt skierowany jest do dziewczynek z klas 6-7 szkół podstawowych i ma na celu zainspirowanie ich do wyboru w przyszłości karier w zawodach STEAM poprzez spotkania prowadzone przez wolontariuszki – kobiety, które odniosły sukces w dziedzinach z zakresu nauk ścisłych, a teraz chcą dzielić się swoimi doświadczeniami i zaszczepiać pasję w młodszym pokoleniu dziewczynek.

Uczestnikami spotkania była grupa dziewięciu uczennic klas 6 i 7 naszej szkoły, Pan Marcin Leśniewski – szkolny koordynator projektu, Pani Katarzyna Dymnicka – przedstawicielka Fundacji Rodziny Maciejko oraz Pani Katarzyna Pietrzak – aktuariuszka i nasza ekspertka z dziedziny matematyki.

Na początek nasza ekspertka opowiedziała o swoich początkach związanych z zainteresowaniem matematyką (jak się okazało początkiem przyszłej kariery zawodowej może być jedno zdjęcie z książki “Opowieści matematyczne” pokazujące jak wygląda przyszła praca matematyka), o okresie swoich studiów na Politechnice Warszawskiej oraz wyjaśniła tajemniczo brzmiącą nazwę swojego zawodu – aktuariusz to matematyk ubezpieczeniowy, zajmujący się w swojej pracy m.in. rachunkiem prawdopodobieństwa, statystyką i oceną ryzyka. Mieliśmy okazję dowiedzieć się wielu ciekawostek związanych z pracą aktuariusza, m.in. że jest to dość elitarny zawód w Polsce, bo takich osób jest tylko około 420, co można i czego nie można ubezpieczyć, dlaczego kolor samochodu ma wpływ na to jak często ulega on wypadkom, jakie samochody są najczęściej kradzione, czy kobiety mają statystycznie więcej wypadków od mężczyzn oraz dlaczego samochody nie są już sprzedawane w kolorze czerwonym tylko np. bordowym, burgundowym czy karminowym.

Dzisiejsza codzienna praca aktuariusza polega w dużej mierze na porównywaniu danych na kilku dużych monitorach, ale przed laty odbywało się to za pomocą ciężkich maszyn liczących – nasza ekspertka zaprezentowała naszym uczennicom taką maszynę z około 1920 roku, a te miały okazję wykonać za jej pomocą obliczenia matematyczne. Dodatkowo w części praktycznej nasze uczennice mogły same poczuć się jak aktuariuszki, rzucając kostkami do gry, wyznaczając średnie i błędy pomiaru oraz zwracając uwagę na zastosowania tych parametrów statystycznych. Na koniec na uczestniczki czekał poczęstunek – duże i smaczne pizze 🙂

Cytując słowa naszej ekspertki, wszystkiego da się nauczyć tylko trzeba trafić na odpowiednią osobę, która nam w tym pomoże, a więc warto szukać wiedzy wszędzie. Jeżeli coś nas ciekawi, a jeszcze nie czujemy się w tym mocni, pamiętajmy, że wszystko da się wyćwiczyć, a to ile to potrwa zależy od naszego początkowego poziomu wiedzy i tego ile wysiłku w to włożymy!

Do zobaczenia na kolejnych spotkaniach z kolejnymi ekspertkami!

Więcej w zakładce Galeria.